Projekt absolventských prací 2022/2023


Dnešní středoškoláci potřebují k úspěšnému zvládnutí studia nejen faktické znalosti, ale také osvojení tzv. klíčových kompetencí – k učení, řešení problémů, pracovních i digitálních. Z mnoha výzkumů a testování nejen České školní inspekce vyplývá, že právě tyto dostatečně rozvinuté kompetence absolventům základních škol často chybí.

V souladu s těmito zjištěními a snahou posouvat výuku moderním směrem se vyučující 2. stupně za podpory vedení školy rozhodli zavést pro žáky 9. ročníků projekt absolventských prací. Letošní školní rok byl v tomto směru pilotním.

Naše škola se zavedením absolventských prací řadí mezi čím dál rychleji se rozšiřující seznam základních škol, které se snaží své absolventy lépe připravit na další studium a zejména na jejich budoucí profesní uplatnění. Během zpracování práce má každý žák příležitost dozvědět se více nejen o vybraném tématu, ale především o sobě samém, o svých schopnostech, dovednostech a možnostech jejich rozvoje. Šanci uspět má každý. Mentoři i další vyučující jsou tu od toho, aby pomohli všem svým svěřencům odhalit jejich silné i slabé stránky, silné využít a slabé rozvíjet. Míra úspěchu je závislá pouze na aktivitě žáka.

Od počátku jsme byli přesvědčeni o tom, že tento projekt přispěje k osobnímu rozvoji všech žáků a vystoupení z jejich komfortní zóny, které je u velké části z nich jistě nutné, je obohatí v mnoha ohledech. V neposlední řadě, v souladu se rčením „Těžko na cvičišti, lehko na bojišti.“, je obdobný úkol na střední škole již poté nepřekvapí. Žáci 9. ročníků si tedy začátkem března vybrali téma a postupně, zejména v období po přijímacích zkouškách na SŠ, ho pod vedením svých mentorů začali zpracovávat do písemné podoby s přesně danou strukturou.

Nejen děti, ale i my jsme si nebyli zcela jistí tím, jak vše zvládnou nejen prakticky, ale také jak ustojí stres z nezvyklé situace. Všichni mentoři se sice všemožně snažili být svým svěřencům nápomocni a věnovali jim velké množství svého času, přesto tam jisté obavy panovaly. Jak ale písemné části absolventských prací nabývaly na délce, začínali jsme si být jistější, že vše dobře dopadne. Naprostá většina žáků totiž naprosto předčila naše a určitě i svá očekávání. Nakonec i obhajoby před spolužáky a komisí složenou ze zástupce vedení školy, projektového týmu a svého mentora v polovině června všichni bravurně zvládli, překonali sami sebe a předvedli, co se během školní docházky naučili. Někteří nám naprosto vyrazili dech odbornou úrovní své práce, mluveným projevem, technickou propracovaností prezentace nebo schopností ovládnout a překonat nemalé obavy a nervozitu. Naše slova chvály často nemohla být dosti výstižná.

Zkrátka jsme na naše deváťáky skutečně obrovsky pyšní. Věříme, že všechny nabyté dovednosti uplatní ve svém dalším studijním, profesním i osobním životě. Zkusili si zpracovat projekt pro ně zatím nevídaných rozměrů a se ctí obstáli. 

Protože podané výkony byly neuvěřitelně vyrovnané a sešlo se nám celkem 9 prací s plným počtem bodů, velmi těžkým úkolem se ukázalo být rozhodnutí o konečném pořadí na stupních vítězů. Svým způsobem jsou vítězi všichni, ale 3 nejvýjimečnější absolventské práce a jejich autory/ky jsme se rozhodli odměnit během rozloučení s deváťáky 30. 6. na našem školním hřišti zaslouženými odměnami.

A jak to nakonec dopadlo? Na prvním místě se se shodným počtem bodů a hlasů členů projektového týmu umístili 2 žáci. Oceněni byli ale ještě další 4 v pořadí.

1. místo – Kateřina Blaháková a Tobiáš Friedl

3. místo – Natálie Diringerová

4. místo – Yuliia Tarasenko

5. místo – Karolína Sokopová

6. místo – Markéta Hasníková

Za celý projektový tým, všechny mentory a vedení školy, bychom také rádi poděkovali rodičům, kteří svým dětem pomáhali a poskytovali jim další, zejména psychickou podporu. Ještě jednou tedy velké díky za důvěru a nezbývá než popřát našim deváťákům hodně štěstí do budoucna.

– za projektový tým a vedení školy Mgr. Veronika Foralová –