Projekt absolventských prací 2023/2024


Dnešní středoškoláci potřebují k úspěšnému zvládnutí studia nejen faktické znalosti, ale zejména osvojení tzv. klíčových kompetencí – k učení, řešení problémů, pracovních i digitálních. Z mnoha výzkumů a testování nejen České školní inspekce vyplývá, že právě tyto dostatečně rozvinuté kompetence absolventům základních škol často chybí.

V souladu s těmito zjištěními a snahou posouvat výuku moderním směrem vyučující 2. stupně za podpory vedení školy uspořádali pro žáky 9. tříd letos již druhý ročník projektu absolventských prací.

Naše škola se zavedením tohoto projektu řadí mezi čím dál rychleji se rozšiřující seznam základních škol, které se snaží své absolventy lépe připravit na další studium a zejména na jejich budoucí profesní uplatnění. Během zpracování práce má každý žák příležitost dozvědět se více nejen o vybraném tématu, ale především o sobě samém, o svých schopnostech, dovednostech a možnostech jejich rozvoje. Šanci uspět má každý. Mentoři i další vyučující jsou tu od toho, aby pomohli všem svým svěřencům odhalit jejich silné i slabé stránky, silné využít a slabé rozvíjet. Míra úspěchu je závislá pouze na aktivitě žáka.

Od počátku jsme byli přesvědčeni o tom, že tento projekt přispěje k osobnímu rozvoji všech žáků a vystoupení z jejich komfortní zóny, které je u velké části z nich jistě nutné, je obohatí v mnoha ohledech. V neposlední řadě, v souladu se rčením „Těžko na cvičišti, lehko na bojišti.“, je obdobný úkol na střední škole již poté nepřekvapí. Žáci 9. ročníků si tedy začátkem listopadu vybrali téma a postupně v hodinách informatiky, pracovních činností a v období po přijímacích zkouškách na SŠ také v hodinách zeměpisu, ho pod vedením svých mentorů začali zpracovávat do písemné podoby s přesně danou strukturou.

Deváťáci si nebyli zcela jistí tím, jak vše zvládnou nejen prakticky, ale také jak ustojí stres z nezvyklé situace. Všichni mentoři se však všemožně snažili být svým svěřencům nápomocni a věnovali jim velké množství svého času, aby jejich obavy zmírnili. Jak písemné části absolventských prací nabývaly na délce, žáci začínali věřit, že vše dobře dopadne. Naprostá většina z nich totiž naprosto předčila svá očekávání. Nakonec i obhajoby před spolužáky a komisí složenou ze zástupce vedení školy, projektového týmu a svého mentora na konci června bravurně zvládli, překonali sami sebe a předvedli, co se během školní docházky naučili. Někteří nám naprosto vyrazili dech odbornou úrovní své práce, mluveným projevem, technickou propracovaností prezentace nebo schopností ovládnout a překonat nemalé obavy a nervozitu. Naše slova chvály často nemohla být dosti výstižná.

Zkrátka jsme na naše deváťáky skutečně obrovsky pyšní. Věříme, že všechny nabyté dovednosti uplatní ve svém dalším studijním, profesním i osobním životě. Zkusili si zpracovat projekt pro ně zatím nevídaných rozměrů a se ctí obstáli.

Protože podané výkony byly neuvěřitelně vyrovnané a sešlo se nám celkem 12 prací s plným počtem bodů, velmi těžkým úkolem se ukázalo být rozhodnutí o konečném pořadí na stupních vítězů. Svým způsobem jsou vítězi všichni, ale nejvýjimečnější absolventské práce a jejich autory/ky jsme se rozhodli odměnit během rozloučení s deváťáky 28. 6. na našem školním hřišti zaslouženými odměnami.

A jak to nakonec dopadlo? Projektový tým ocenil celkem 4 absolventské práce. Na 3. místě se totiž se shodným počtem bodů a hlasů členů projektového týmu umístily 2 žákyně.

1. místo – Šimon Homoliak (Freestylová koloběžka)

2. místo – Tobiáš Polák (Odvrácená strana sociálních sítí)

3. místo – Veronika Homolová (Pionýr-32. PTO Severka) a Viktoriia Misailova (Akné)

Za celý projektový tým, všechny mentory a vedení školy, bychom také rádi poděkovali rodičům, kteří svým dětem pomáhali a poskytovali jim další, zejména psychickou podporu. Ještě jednou tedy velké díky za důvěru a nezbývá než popřát našim deváťákům hodně štěstí do budoucna.

– za projektový tým a vedení školy Mgr. Veronika Foralová –