eTwinning projekt: Zachovejme lidskost v digitálním světě
Zúčastněné třídy: 7. B (Digitální seminář)
Vedoucí projektu: Mgr. Pavel Čureček
Digitální technologie jsou dnes neodmyslitelnou součástí našich životů. Ale co kdybychom je na chvíli odložili a zkusili trávit čas jinak? Přesně tímto tématem se zabývá eTwinning projekt Preserve humanity in the digital world, na kterém spolupracují žáci naší školy a Súkromné základné školy Banskobystrická ze Slovenska.
Vybraní žáci 7. B pod vedením pana učitele Čurečka se společně se slovenskými vrstevníky pustili do zkoumání, jak trávíme přestávky a volný čas. Hledají způsoby, jak je prožít aktivněji a zajímavěji – bez mobilních telefonů a dalších digitálních zařízení.
Seznámení a první kroky
Na začátku se žáci vzájemně představili prostřednictvím krátkých videí, ve kterých ukázali nejen sebe, ale také prostředí své školy. Díky tomu se lépe poznali i přes velkou vzdálenost. Následně se pustili do tvorby loga projektu – vzniklo několik návrhů a hlasováním bylo vybráno to nejpovedenější.

Jak trávíme přestávky? Průzkum mezi žáky
Dalším krokem je mapování situace ve škole. Pomocí dotazníku zjistíme, jaké aktivity žáci během přestávek preferují a jak často sahají po digitálních technologiích. Výsledky zpracujeme do tabulek a grafů a následně se zaměříme na hledání alternativ – takových, které přinesou více pohybu, zábavy i osobních setkání.
Květnové setkání na Slovensku
To nejlepší nás ale teprve čeká! V květnu se vydáme na Slovensko v rámci programu Erasmus+, kde si společně vyzkoušíme nové způsoby trávení volného času. Těšit se můžeme na různé hry, aktivity a spoustu společných zážitků – bez nutnosti koukat do obrazovek.
Projekt Preserve humanity in the digital world tak není jen o sbírání dat, ale hlavně o objevování nových možností, budování přátelství a hledání rovnováhy mezi online a offline světem. Už teď se nemůžeme dočkat, co všechno nám tahle spolupráce přinese!
Závěrečné setkání na Slovensku
Naše společná mobilita na Slovensku byla vyvrcholením celého projektu. Žáci se konečně setkali se svými kamarády, s nimiž do té doby komunikovali jen přes obrazovku. Najednou stáli vedle sebe, hráli společné hry, tvořili a diskutovali. Bylo krásné sledovat, jak rychle mezi nimi mizely hranice a jak přirozeně se navazovala nová přátelství.

Co si z projektu odnášíme
Žáci si během projektu vyzkoušeli, že svět nemusí být jen digitální. Překvapilo je, že i krátká „offline“ aktivita – rozhovor, společná hra, jednoduchý sport – dokáže přinést radost a pocit sounáležitosti. Naučili se, že nejde o to mobilní telefony úplně zavrhnout, ale najít zdravou rovnováhu.
Společné dotazníky, grafy a prezentace jim ukázaly, jak moc technologie ovlivňují jejich životy. A když pak porovnávali své zkušenosti s vrstevníky ze Slovenska, zjistili, že mnohé radosti i problémy jsou stejné bez ohledu na hranice.
Rozvoj nejen digitální gramotnosti
Projekt nebyl jen o technologiích. Rozvíjel také schopnost spolupracovat, naslouchat, domluvit se i v cizím jazyce, vystoupit před skupinou a prezentovat vlastní názory. Žáci si uvědomili, že jejich hlas má váhu a že mohou společně něco změnit – třeba začít od sebe a omezit zbytečné „scrollování“.
Proč to stálo za to
Pro pedagogy to byl jedinečný způsob, jak propojit výuku s reálným životem. Pro rodiče je zase povzbudivé vidět, že jejich děti dokáží přemýšlet o technologiích kriticky a hledat vlastní cestu. A pro samotné žáky to byla zkušenost, která jim dodala odvahu – nebát se komunikovat, tvořit, cestovat a poznávat nové lidi.
-Mgr. Pavel Čureček-